WARSZTATY MATEMATYCZNE
27 listopada 2024 roku klasy 1d i 5a brały udział w warsztatach matematycznych. Zajęcia poprowadziła pasjonatka stosowania gier i zabaw w procesie uczenia się matematyki, Pani Jolanta Adamczyk, która chętnie dzieli się z innymi doświadczeniem w zakresie edukacji matematycznej dzieci klas 1-6. Swoje pomysły, relacje z zajęć oraz autorskie materiały udostępnia na fanpage’u na Facebooku pod nazwą Eduigraszki, które cieszą się uznaniem i zainteresowaniem nauczycieli.
Zabawa Fabryka figur geometrycznych oraz ciekawe ćwiczenia pozwoliły uczniom klasy 5a zebrać i uporządkować wiadomości na temat własności figur płaskich. Poza tym, uczniowie mieli możliwość stawiania hipotez, weryfikowania ich i argumentowania oraz uzasadniania swoich rozwiązań. Uczniowie stali się właścicielami firmy budowlanej. We współpracy z fabryką figur geometrycznych mieli za zadanie zrealizować projekt budowlany. Uczniowie zamawiali pisemnie potrzebne elementy, aby zrealizować projekt. Zamawiane części składowych budowli musiały być zgodne z otrzymanym wykazem figur geometrycznych. Uczniowie uczyli się mimochodem, w zabawie, istotnych cech określonych figur, a poza tym rozwijali umiejętność pracy w zespole. Najważniejsze w matematycznej zabawie było to, aby na jej podstawie razem ze wszystkimi uczniami, na forum klasy, przeanalizować zamówienia. Uczniowie podczas zajęć bawili się, poznając przy tym własności figur.
Matematyka w zabawie to najlepszy sposób na motywowanie ucznia do wysiłku intelektualnego. Podczas warsztatów uczniowie 1d poznali gry i zabawy arytmetyczne, pozwalające rozwijać umiejętności w zakresie rachunku pamięciowego. Wyścigi Liczb to gra na planszy z wykorzystaniem kości i pionków. Podczas rozgrywek nie zabrakło emocji, a przy okazji gracze doskonalili sprawność rachunkową, strategię obliczeniową i zaradność arytmetyczną. Badali i poznawali własności liczb oraz relacji pomiędzy nimi, jak również odkrywali własności wykonywanych operacji arytmetycznych. Plansza pozwoliła połączyć ze sobą to, co dzieci lubią najbardziej ruch i zabawę z wysiłkiem umysłowym, zaspokajając ich ciekawość poznawczą.