MOBILNOŚĆ UCZNIÓW-POLSKA SZKOŁA "FORUM" W MADRYCIE
W dniu 5 maja 2024 roku uczniowie VI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi w Bielsku-Białej rozpoczęli przygodę z programem Erasmus+.
Pierwszy dzień w Madrycie uczniowie spędzili na zbieraniu materiałów, które przydadzą się do realizacji projektu. Korzystając z pomocy partnerskiej Polskiej Szkoły Forum im. Marii Skłodowskiej-Curie, opracowali trasę zwiedzania miasta. Uwzględnili w niej zasugerowane przez hiszpańską młodzież murale, ponieważ Madryt bogaty jest w tego typu sztukę uliczną. Uczniowie naszej szkoły wybrali niektóre dzieła miejskich artystów, aby stworzyć na ich podstawie ekscytujące opowiadanie.
Dzień zakończyli na poznaniu hiszpańskiej kultury. Udali się na zjawiskowypokaz Flamenco, który wywołał ogromne emocje. Dodatkową atrakcją okazało spotkanie z artystami, którzy swoim tańcem opowiedzieli niezwykłą historię.
Kolejny dzień w Madrycie, czyli kolejna dawka zapierającej dech w piersiach sztuki ulicznej. Nasi uczniowie wykonali zdjęcia murali brakujących do stworzenia własnej historii.
Popołudnie spędzili z przedstawicielką Polskiej Szkoły Forum im. Marii Skłodowskiej-Curie, panią Anną Koper. Spacer po mieście rozpoczęli od posielnia się typowym hiszpańskim posiłkiem - kanapką z Jamon Iberico. Następnie Pani Ania oprowadziła grupę po charakterystyczny punktach stolicy. Odwiedzili Plaze del Sol, gdzie znajduje się charakterystyczny dla Madrytu miś wspinający się na drzewo poziomkowe. Kilka ulic dalej napotkali najstarszy targ w mieście, pełen smakowitych hiszpańskich potraw. Zwiedzili także katedrę Almuadena z wyjątkową kaplicą poświęconą naszemu rodakowi, Janowi Pawłowi II oraz znajdujący się tuż obok pałac królewski. Przechadzkę zakończyli wizytą w Chocolatetia San Gines, czyli najstarszej restauracji w Madrycie serwującej tradycyjne hiszpańskie słodycze - Churrosy z gorącą czekoladą.
Środę w Madrycie nasza młodzież rozpoczęła bardzo pracowicie. Od rana intensywnie pracowali nad opowiadaniem oraz uzupełniającą go prezentacją. Wszystko w oparciu o zebrane wcześniej murale. Pracę umiliła im owocowa uczta przygotowana przez część grupy.
Popołudnie postanowili spędzić na zwiedzaniu miasta w nieco inny sposób. Wybrali się na przejażdżkę piętrowym autobusem, z którego mogli zobaczyć bibliotekę narodową oraz bank Hiszpanii. Ostatnim przystankiem był charakterystyczny punkt miasta, czyli stadion Santiago Bernabeu. Stamtąd udali się na spotkanie z dobrze już znaną panią Anią oraz przedstawicielką Polskiej Szkoły Forum im. Marii Skłodowskiej-Curie - Patrycją oraz jej znajomymi - Eneke oraz Alvaro. Spacerując po obrzeżach miasta, rozmawiali o kulturowych różnicach między Polską a Hiszpanią, zainteresowaniach oraz życiu młodzieży w Madrycie. Aby zebrać siły skosztowali kolejnych hiszpańskich przysmaków-patatas bravas zawojowały podniebienia uczniów. Ponownie nie obeszło się bez Churrosów. Dzień zakończył pełen emocji mecz obejrzany w stołówce hostelu.
Kolejny dzień w Madrycie to kolejna dawka wrażeń. Młodzież od rana rozpoczęła zwiedzanie miasta. Zdecydowali się na podróżowanie piętrowym autobusem turystycznym. Z jego dachu mieli możliwość zwiedzania historycznej części Madrytu. Zobaczyli charakterystyczne punkty stolicy takie jak Puerta del Sol, Toledo oraz Alcala, czyli dawne granice miasta. Oprócz tego liczne muzea, urokliwe ulice oraz place. Wycieczkę zakończyli na dworcu Atocha, gdzie podziwiali wyjątkowe okazy tropikalnych roślin w palmiarni. Następnie ponownie spotkali się z przedstawicielami Polskiej Szkoły Forum im. Marii Skłodowskiej-Curie. Wspólnie odwiedzili miejsce upamiętniające ofiary zamachu w Madrycie z 11 marca 2004 roku. Po tym zwiedzili światowej sławy muzeum Prado oraz znajdujący się nieopodal Park Retiro, którego centralnym punktem jest pałac kryształowy. Spotkanie zakończyli rozsmakowując się w hiszpańskich potrawach - tym razem padło na patatatas bravas. Wieczorem kontynuowali pracę projektową tworząc prezentację oraz tekst opowiadania.
Ostatni dzień mobilności uczniowie wraz z opiekunkami rozpoczęli od zwiedzania zjawiskowego pałacu królewskiego w Madrycie. Obecnie pełni funkcję reprezentacyjną, gdyż odbywają się tam jedynie ważniejsze uroczystości państwowe. Zapierające dech w piersiach wnętrza wywarły na grupie ogromne wrażenie.
Popołudnie młodzież spędziła w Polskiej Szkole Forum im. Marii Skłodowskiej-Curie. Mieli okazję spotkać się tam z nastolatkami z polskich lub pół polskich rodzin, mieszkającymi w Madrycie. Podczas tej wizyty porozmawiali na temat systemów nauczania w Polsce i Hiszpanii, a także o życiu codziennym młodych ludzi w obu krajach. Dodatkowo grupa hiszpańska przybliżyła reszcie kulturę, kuchnię, zwyczaje oraz wynalazki Hiszpanii. W odpowiedzi na to grupa polska opowiedziała o Bielsku - Białej, serdecznie zapraszając młodzież do naszego miasta. Następnie podzielili się efektami prac z ostatnich dni prezentując opowiadanie oparte na madryckich muralach. Przygotowany projekt wywarł na grupie ogromne wrażenie i cieszył się wielką sympatią. Na zakończenie wizyty coś co łączy ludzi i pokolenia, czyli wspólny taniec kultowej Belgijki.
Wieczór spędzili równie intensywnie. Udali się na spotkanie ze sławną artystką. Poznali dziewczynę zajmującą się tatuażami. Znana jest ona w całej Europie i odnosi wiele sukcesów w dziedzinie, którą się zajmuje. Opowiedziała naszej młodzieży o swojej pasji do sztuki i tatuażu, dając przy tym wiele cennych rad i uwag. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali oraz bardzo angażowali się w rozmowę z artystką.
W sobotę nastał koniec hiszpańskiej przygody uczniów naszego liceum. Był to dzień na zakup pamiątek i ostatnie zwiedzanie miasta. Po południu udali się na lotnisko, skąd już prosta droga do Polski.
Młodzież wróciła bardzo szczęśliwa, z ogromnym bagażem doświadczeń i niezwykłymi wspomnieniami. Projekt Erasmus + oraz pobyt w Madrycie pozwoliły im na przełamie barier językowych oraz komunikacyjnych. Dodatkowo wprawiły ich w korzystanie z nowoczesnych technologii oraz samodzielne organizowanie czasu dla całej grupy. Otworzyli się także na nowych ludzi. Poznali wyjątkowe, odrębne od polskich, smaki i kulturę.