Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

BAJKI POMAGAJKI 2024/2025

„Bajka jest magicznym lustrem
pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to,
co wydaje się trudne i nie do pokonania.”

W roku szkolnym 2024/2025 klasa 1b bierze udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Bajki-pomagajki”.

Bajki od zawsze stanowiły istotny element edukacji i wychowania, przekazując dzieciom wartości oraz zasady moralne. Wspólne czytanie z dorosłymi nie tylko sprzyja rozwojowi intelektualnemu najmłodszych, ale również oferuje im rozrywkę, a odpowiednio dobrana literatura może mieć działanie terapeutyczne. Dzięki bajkom dzieci uczą się rozumieć i nazywać swoje emocje, a także zdobywają umiejętności radzenia sobie z nimi, rozwijając przy tym postawy prospołeczne.

Projekt „Bajki-pomagajki” wpisuje się w realizację priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2024/2025, skupiając się na wspieraniu zdrowia psychicznego dzieci oraz promowaniu wartości takich jak prawda, dobro i piękno. Celem projektu jest także rozwijanie umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji. W ramach projektu co miesiąc poruszane będą ważne tematy, takie jak: budowanie wiary w siebie, poczucie bezpieczeństwa, współpraca, samodzielność, lęk przed nowymi wyzwaniami, odmienność, trudności związane z jedzeniem, umiejętność radzenia sobie z porażką, konflikty rodzinne, rozwód oraz strata bliskiej osoby.

Główne założenia projektu obejmują:

  • budowanie pewności siebie, wzmacnianie wiary we własne umiejętności oraz kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo zarówno w domu, jak i poza nim,
  • naukę odpowiednich zachowań w sytuacjach zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa,
  • kształtowanie zaufania do przedstawicieli służb, takich jak policja, straż pożarna czy służba medyczna,
  • znajomość i świadomość korzystania z numerów alarmowych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy i doceniania wzajemnej pomocy w grupie,
  • naukę rozpoznawania, nazywania oraz radzenia sobie z emocjami,
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
  • przekazywanie wartości takich jak: prawda, dobro, piękno, przyjaźń, szacunek czy uczciwość, poprzez literaturę.

Projekt opiera się głównie na bajkoterapii, promując przy okazji czytelnictwo, w tym głośne czytanie. „Bajki-pomagajki” to wyjątkowe historie poruszające różnorodne emocje, postawy i trudności, z jakimi dzieci mogą się zmagać. Nie kończą się one morałem, lecz pozwalają dzieciom utożsamiać się z bohaterami, przeżywać ich przygody i zrozumieć ich sytuacje. Bajki te oswajają dzieci z emocjami i problemami postaci, oferując jednocześnie praktyczne porady, jak radzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływają na rozwój emocjonalny, zachęcają do refleksji nad własnym zachowaniem, dają wsparcie, poczucie siły i nadziei, wskazując drogę do lepszego życia.