Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Dlaczego warto czytać dzieciom...

Przyzwyczaić się do czytania książek,

To zbudować sobie schron

przed większością przykrości życia codziennego

William Somerset

 

Dlaczego warto czytać dzieciom?

 

Czytanie dziecku to masa towarzyszących tej czynności emocji i wrażeń kształtujących osobowość młodego człowieka, co w sferze emocjonalnej, intelektualnej czy społecznej.

 

Pedagodzy i lekarze mówią, że warto czytać dzieciom już w okresie ciąży. Do płodu przez cały ten okres docierają praktycznie wszystkie bodźce ze świata zewnętrznego, w tym głos rodziców. Warto więc go oswajać z brzmieniem wyrazów i rytmem słowa czytanego.

Najlepsze efekty będą (następuje gwałtowny intelektualny skok rozwojowy) gdy zaczniemy czytać dziecku między 2 a 3 rokiem życia.

Oswajanie z książką możemy zacząć od miękkich, materiałowych książeczek ze schematycznymi kolorowymi obrazkami np. zwierzątek. Obracanie kartek i skupianie wzroku na ilustracji to świetne ćwiczenie ,,książkowej” wiedzy.

Czytanie dziecku to rozwój jego słownictwa. Potężna dawka nowych wyrazów, sformułowań czy nawet zwykłych głosek trafia u najmłodszego czytelnika na podatny grunt. Dziecko uczy się języka a co za tym idzie: myślenia.

Czytanie dziecku na głos służy powstaniu i wzmocnieniu więzi dziecko-rodzic.

Czytanie to bowiem nic innego jak poświęcenie mu przez dorosłego swojej uwagi i czasu- wartości bezcennej w dzisiejszym świecie.

Wystarczy opowiadana historia obecność i ciepło bijące z dwóch tulących się podczas takiej czynności ciał. To najlepszy dowód, że rodzic kocha dziecko, chce z nim spędzać czas, a jego potrzeby są dla niego bardzo ważne.

Działa też to w drugą stronę: dziecko czuje się potrzebne, a to pozytywnie wpływa na jego samoocenę jak również empatię wobec innych osób. Tego nie da się ,,powtórzyć” gdy dziecko będzie nastolatkiem.

 

Harwardzcy naukowcy przeprowadzili w 2015 roku badania- pod lupę przyjrzeli się ,,skutkom” czytania maluchom przed snem raz przez mamę, a raz przez tatę. Okazało się, że dzieci bardziej skupiały się na treści, zadawały więcej pytań, częściej komentowały zasłyszane opowieści wtedy gdy czytali im… ojcowie.

Sami ojcowie, myślący mocno abstrakcyjnie, motywowali dzieci do wyczerpującego odpowiadania na zadawane pytania. Z kolei matki, zbyt ,,wczuwające się” we właściwe odegranie ról postaci z bajek ,, wyłączały” dziecięcą wyobraźnię bo za bardzo subiektywnie interpretowały treści (np. zmieniając barwę głosu). Zadawały pytanie o konkretne rzeczy, które nie motywowały do tworzenia rozbudowanych odpowiedzi.

Jak donosi sierpniowe wydanie magazynu Pedriatics, w którym opublikowano wyniki badań przeprowadzonych na grupie dzieci w wieku 3-5 lat przy użyciu rezonansu magnetycznego. Mali pacjenci pochodzący z domów w których czytano im książki, w trakcie odsłuchiwania nagranej narracji miały procentowo bardziej zaktywizowany obszar mózgu odpowiedzialny za zrozumienie i wizualizację obrazu.

 

Dzieciom warto czytać- po prostu. I to jak najdłużej, nawet gdy już same potrafią składać litery w zdania. Pomagamy im prawidłowo rozwijać się intelektualnie, ale też duchowo i emocjonalnie. A już z pewnością budujemy bardzo trwałą nić porozumienia i bliskości z dzieckiem.

Pandemia a czytanie

W dobie pandemii COVID-19 gdy dzieci spędzają dużo czasu przed ekranami komputerów, a później często niejednokrotnie przed telewizorem lub telefonem, szczególnie ważne jest aby rodzice czytali dzieciom. Czynność ta chroni ich ośrodki mózgu przed skracaniem przedziału uwagi, wywoływaniem niewskazanych lęków i niepokojów oraz nakłada ,, ochronny płaszcz” na korę czołową i skroniową która jest odpowiedzialna za regulację zachowania i kontrolę impulsów.

Wiedząc jak wiele może dać dziecku kontakt z książką, od dwóch lat prowadzę na świetlicy cykle zajęć promujących książkę.

,,Piątkowe poranki z książką” a w tym roku szkolnym ,,Czwartkowe poranki z książką” odbywają się na świetlicy numer 142. Osobiście czytam dzieciom fragmenty książek, bajek, baśni.

Cykl ,,Moja ulubiona książka” zachęca dzieci do samodzielnego prezentowania swojej ulubionej lektury. W zeszłym roku szkolnym ze swoimi ulubionymi książkami przyszły do grupy III Pani Dyrektor Dorota Siwik oraz Pani Dyrektor Agnieszka Podoba. Wiersze Jana Brzechwy czytała Pani Halinka.

Podsumowując

Co daje czytanie dziecku?

- prawidłowo rozwija psychikę dziecka

- poszerza zainteresowania i wiedzę- o świecie i samym języku

- zacieśnia więź między dzieckiem a rodzicem i tym samym zaspokaja potrzebę miłości oraz uwagi

- uczy zachowań prospołecznych

- to najlepszy wstęp do dalszej nauki pisania i czytania

Jest świetną rozrywką skutecznie odciągającą od gry na komputerze czy tablecie.

Uczy poczucia humoru

Co nam daje czytanie?

- uczy myślenia

- pobudza wyobraźnię

- rozwija umiejętność wysławiania się

- wyrabia cierpliwość

 

PIŚMIENNICTWO:

,,Dlaczego warto czytać?”- blog.tolle.pl/dlaczego-warto-czytac/?pp=137

puchatek.pl/bezcenna-inwestycja-wprzyszlosc-dlaczego-warto-czytac-dzieciom/

Maria Żebrowska ,,Psychologia dzieci i młodzieży”

 

Artykuł napisany przez Panią mgr Elżbietę Misiak –neurologopedę oraz wychowawcę świetlicy