KURS W SALAMANCE - DRUGI TYDZIEŃ
Drugi tydzień kursu poświęconego nowoczesnym technologiom informatyczno-komunikacyjnym rozpoczęliśmy od zapoznania się z aplikacją RENDERFOREST, która może być wykorzystywana do tworzenia różnorakich projektów: unikalnych logo, animacji, prezentacji lub pokazów slajdów. Narzędzie to, podobnie jak te poznane w zeszłym tygodniu, oferuje możliwość pracy z gotowymi szablonami, co sprawia, że tworzenie projektów jest szybkie i intuicyjne.
We wtorek poznawaliśmy aplikację PIKTOCHART- narzędzie do szybkiego tworzenia infografiki. Również w tej aplikacji możemy korzystać z gotowych szablonów lub stworzyć swoją własną infografikę, plakat, ulotkę itd., używając obrazków i innych elementów powiązanych z wybranym przez nas tematem. W aplikacji PIKTOCHART za najbardziej przydatną w naszej pracy uważamy możliwość wstawiania wykresów prezentujących różnorodne dane. Dodatkowo, zapoznaliśmy się z możliwościami, jakie dają nam OPEN EDUCATIONAL RESOURCES, czyli miejsce z gotowymi materiałami edukacyjnymi. Na koniec przećwiczyliśmy grupowe podejmowanie decyzji w aplikacji TRICIDER.
Na środowych zajęciach tworzyliśmy testy w aplikacji SOCRATIVE. Nauczyliśmy się tworzyć testy, dodając różne rodzaje pytań:prawda/fałsz, wielokrotnego wyboru oraz otwarte i edytować utworzone pytania. Gotowe testy możemy zapisać w formie PDF, a jeśli zachodzi taka potrzeba, używając iLOVEPDF, można je zapisać w formacie Word.
Wszystkie te narzędzia są niezwykle przydatne w codziennej pracy nauczyciela. Ich intuicyjność stanowi duże ułatwienie, zwłaszcza dla osób czujących się mniej pewnie w obszarze stosowania nowoczesnych technologii.
Następnie poznaliśmy aplikacje, które można instalować na smartfonach. Wśród nich znajduje się m.in. LOOM, który umożliwia nagrywanie filmików użytecznych np. w lekcjach online, kiedy wprowadzamy nowy materiał.
Ostatni dzień kursu poświęcony został zagadnieniom związanym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznaliśmy teoretyczne założenia modelu edukacji dla takich uczniów obowiązujące w Hiszpanii. Zauważyliśmy różnice między Polską i Hiszpanią - w Hiszpanii istnieją trzy różne opcje dla uczniów z SEN: uczenie się w szkole powszechnej, łączenie nauki w szkole powszechnej ze szkołą specjalną oraz uczęszczanie do szkoły specjalnej. Od 1985 roku w Hiszpanii duży nacisk kładziony jest na edukację włączającą oraz szeroko pojętą integrację.
Następnie zapoznawaliśmy się z narzędziami edukacyjnymi, stworzonymi specjalnie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- dla uczniów z dysleksją
Microsoft learning Tools, Chrome extensions : Clarify, Read&write, Helperbird, Snap&read, Mercury Reader, Beeline Reader, Open dyslexic, Reader View
- dla uczniów ze spektrum autyzmu
Bottom line, Let me talk, Helptalk, Cardtalk
- dla uczniów ze słabowzrocznością
Navilens, Lookout, Voiceover, Taptosee, Braillac
- dla uczniów z niedosłuchem
Pedius, Spreadthesign, Roger Voice
Ze względu na specyfikę naszej placówki, tzn. istnienie klas integracyjnych zarówno w szkole podstawowej jak i w liceum ,wszystkie powyższe aplikacje z pewnością znajdą zastosowanie w codziennej pracy z uczniami naszej szkoły
Podsumowaniem naszych dwutygodniowych zajęć było dokonanie ich ewaluacji z użyciem narzędzia GENIALLY.